Briljant

Javascript SEO!

Martin Splitt (Google): ‘Het is goed om JavaScript te kennen en te begrijpen’

Martin Splitt van Google

Er zijn niet veel SEO’s die zeggen dat ze Javascript (JS) verkiezen boven gewone HTML voor SEO, maar tijdens de laatste editie van Friends of Search vertelde Martin Splitt van Google over de kracht van JS en hoe ver Google is in het begrijpen, weergeven en correct indexeren van JS. Omdat we steeds meer JS zien konden we het niet laten hem ook voor deze editie te vragen. Op 4 en 5 februari 2020 staat hij daarom weer op het podium in Amsterdam en Brussel. In gesprek over Javascripts, Google’s cache en zijn roze haar.

Voor degenen die je nog niet kennen, wat moeten we allemaal weten over jou?

“Ik werk in het Webmaster Trends Analysts-team bij Google in Zürich en ik focus me op JavaScript, rendering, crawlen en indexeren. Ik heb een heleboel YouTube-video’s gemaakt en heb vaak gesproken op evenementen zoals deze.”

Wat heeft de jonge Martin ertoe gebracht om code en online in te gaan? En uiteindelijk bij Google terecht te komen?

“Ik hield van LEGO, maar op een gegeven moment raken je onderdelen op of hebben je creaties stukken nodig die niet bestaan. Computers hebben deze beperkingen niet – je kunt een heleboel coole dingen bouwen, als je dingen blijft uitproberen. Toen ik dat een paar jaar deed, realiseerde ik me dat het meest interessante aspect niet de puzzels zijn die je oplost of de dingen die je bouwt, maar de mensen die je ontmoet, waarmee je praat en waarmee je samenwerkt. De schat zijn de vrienden die je onderweg maakt. Dat bracht me uiteindelijk hier.”

Pagina’s worden eerst door Google gecrawld en later weergegeven. Hoeveel tijd zit daar tussen en waar hangt dit van af?             

“Dat hangt van een heleboel dingen af, maar gemiddeld is dat tussen de 5 seconden en enkele minuten voor 90% van pagina’s.”

En als webmaster, hoe kun je ervoor zorgen dat de tijd in de rendering queue zo kort mogelijk is?             

“Je kunt hier niets aan doen, maar maak je geen zorgen, we zijn er voor je.”

Maar we willen dit begrijpen en beheersen, dus we blijven nog even bij dit onderwerp. Zonder server logs te controleren is het niet eenvoudig om te zien of een pagina al is weergegeven. Hoe kun je zien wanneer een gecrawlde pagina niet in de rendering queue staat? Zijn er plannen voor een rapport in Search Console?

“Niet echt. Je kunt zien wanneer er iets in de index staat, maar je krijgt niet echt de weergave of de rendering queue te zien.”

De cache van Google bevat de onbewerkte HTML-versie van een pagina, niet de gerenderde. Waarom is dat?

“De cache wordt geleverd zoals deze is. Het is al een tijdje in onderhoud. Het is gewoon een cache, geen bijzonder handig SEO-hulpmiddel. Ik heb geen idee waarom iedereen blijft doen alsof dat het wel is.”

Javascript wordt regelmatig gebruikt voor een snelle gebruikerservaring. Javascript-websites worden vaak als traag geclassificeerd door Page Speed ​​Insights, maar zijn niet traag in de ervaring van de gebruiker. Is dit een probleem dat resulteert in een minder goede positie in de zoekresultaten van Google?

“Ik geef geen commentaar op ranking.”

Dat hadden we kunnen raden. Raad je mensen aan om aan de slag te gaan met JavaScript, of heb je liever een andere programmeertaal voor het indexeren van websites in Google?

“Gebruik de tool die werkt voor wat jij probeert te bouwen. Als dat JavaScript is, ga ervoor. Ik denk dat het goed is om JavaScript te kennen en te begrijpen omdat het een krachtig hulpmiddel is om dingen in de browser te doen.”

Denk je dat Google zich in de toekomst meer gaat gedragen als een mens? Bijvoorbeeld zelf scrollen om beter begrip te krijgen over websites die oneindig scrollen.

“Ik maak liever geen voorspellingen, maar ik denk wel dat Google als doel heeft zoveel mogelijk een echte gebruiker te zijn. Ik weet niet of het daarvoor nodig is om te scrollen of dat er andere manieren zijn om uit de pagina te krijgen wat we nodig hebben.”

Is je carrière voorbij als Javascript in 2021 niet meer bestaat?

“Nee. Ik kan van carrière veranderen en goochelaar worden of gewoon iets anders gaan doen in de software- of hardware branche.”

Je hebt je haar onlangs roze geverfd. De kleur van Nederland is oranje, zie je een mogelijkheid?             

“Ik draag soms een oranje inktvismuts, just saying.”

Lees eens meer blogs

Cindy Krum

Mobile only SEO

Cindy Krum (MobileMoxie): ‘Marketeers moeten vaker naar hun telefoons kijken’ Tijdens Friends of Search op 4 februari verschijnt ook Cindy…