Briljant

Vier UX sprookjes die niet waar zijn, maar nog steeds worden verteld

Een niet-gebruiksvriendelijke website jaagt bezoekers weg. Klinkt logisch hè? Toch zien we bij veel bedrijven dat ze qua gebruikerservaring steken laten vallen bij het verbeteren van hun website. Wil jij het wel goed doen? Onthoud onderstaande valkuilen, en trap er zelf niet in!

Dit artikel schreef ik in 2017 voor Twinkle Magazine. Het is ook in 2020, helaas, nog steeds relevant.

Coolblue doet het toch ook zo?
Het is als marketeer prettig om naar je concurrentie of grote webshops te kijken. Hoe deelt Coolblue de navigatie in? Wat zetten ze op de productpagina? De input die je hieruit verzamelt, kan heel goed als inspiratie worden gebruikt, maar wees voorzichtig! Het kopiëren van een concept, lay-out of elementen op een pagina is altijd een risico. Jouw doelgroep is wellicht niet hetzelfde als hun doelgroep. En zelfs als dat wel zo is, dan hoeft hun aanpak niet op jouw site te werken. Het devies hier is dan ook: onderzoek of wat je overneemt aansluit bij de verwachtingen van jouw doelgroep. Always be testing! Een mooie manier om een blauwtje te voorkomen. 

We moeten nu meteen A/B-testen
 A/B testen wordt steeds vaker gebracht als iets wat je MOET doen. Het is op veel websites echter helemaal niet mogelijk om te A/B-testen, omdat er te weinig conversies zijn. Een nog belangrijker punt is dat A/B-testen pas zinvol is als je je hypothese baseert op onderzoek. Wanneer je zomaar gaat testen met bijvoorbeeld het beruchte voorbeeld van de groene en de oranje bestelknop, is de kans groot dat je geen of een tegenvallend resultaat krijgt.

Wist je dat bij ongefundeerd A/B-testen slechts één uit zeven tests een winnaar oplevert? Ter illustratie: wanneer je A/B-test op basis van onderzoek, is maar liefst één op de drie tests succesvol. Reden genoeg om uitgebreid onderzoek te doen. Een tip: zie A/B-testen niet als doel, maar als een mogelijk middel dat je pas inzet als het mogelijk is én het beste past bij je conversievraagstuk. Een kwestie van het slim en efficiënt inzetten van gebruikersonderzoek om resultaten te krijgen waar je écht iets mee kunt.

Gebruikersonderzoek? Dat kan straks ook nog wel!
Eindelijk is het nieuwe concept of het redesign voor je website goedgekeurd. Tijd dus om zo snel mogelijk online te gaan! Want ja, die deadlines moeten gehaald worden en de baas hijgt in je nek. Vol goede moed zet je de website live en houd je elke dag Analytics in de gaten om de resultaten te bekijken. Maar wat blijkt? Bezoekers converteren niet! Dus je duikt nog dieper in de krochten van Analytics in de hoop de oorzaak te achterhalen.

Als je geluk hebt, lukt je dat, maar vaak kom je erachter dat onderzoek nodig is. Zuur, want als je dat onderzoek in de ontwerpfase had uitgevoerd, had je de wijzigingen tijdens de bouw kunnen uitvoeren. En dat is een stuk goedkoper dan achteraf aanpassingen aan je site laten doen. Wees dus verstandig en leg je concept, je designs en testomgeving voor aan potentiële gebruikers om in een later stadium niet voor verrassingen en hoge kosten te komen staan.

Natuurlijk doet mijn desktop-site het ook prima op smartphones
Hoe vaak bekijk jij je eigen website, check je het bestelproces of bekijk je of de service-pagina’s nog up-to-date zijn? En als je dat doet, controleer je dan op zowel desktop, smartphone en tablet of je site optimaal functioneert? Je probeert je (als het goed is) bij het creëren van je content en campagnes natuurlijk al in te leven in je doelgroep. Zorg dus ook dat die content op alle apparaten netjes en duidelijk gepresenteerd wordt.

Ga er dus niet klakkeloos vanuit dat wanneer een pagina op desktop overzichtelijk is, dat ook op smartphones het geval is. Dit is een veelgemaakte fout en kost je bezoekers. Want waarom zou je een aankoop doen op een slecht werkende site? Controleer daarom je website op alle apparaten waarop deze te zien is en hou die bezoeker op je website.

Lees eens meer blogs

Bastian Grimm (Peak Ace)

SEO testen!

Bastian Grimm (Peak ACE): ‘Er is één SEO-regel: test, test, test’ Dé expert op gebied van internationale SEO…

Cindy Krum

Mobile only SEO

Cindy Krum (MobileMoxie): ‘Marketeers moeten vaker naar hun telefoons kijken’ Tijdens Friends of Search op 4 februari verschijnt ook Cindy…