Briljant

Is UX een rankingfactor voor SEO? Google zegt JA!

Platte SEO is dood. Wij waren daar al van overtuigd: het is niet voor niks dat de belangrijkste pijler binnen ons bedrijf “SEO <3 CRO en UX” is. Gisteren maakte Google het belang hiervan, met de aankondiging van de “Google Page Experience” update, wel heel duidelijk. In 2021 zal er een grote algoritme-update komen waardoor UX signalen een nog belangrijkere rol gaan spelen voor het bepalen van de rankings.

Wat houdt deze update in? 

We vatten de update kort voor je samen en hebben een advies voor je hoe je kan zorgen dat je website in 2021 zonder stress de update aankan.

In de afgelopen jaren zijn pagespeed en mobile-first belangrijke UX-gerelateerde updates geweest. Al tijdens de penguin-update in 2014 begon de samenhang tussen UX en SEO erg duidelijk te worden. Maar: het wordt zoals gezegd nóg belangrijker om een gebruiksvriendelijke website te hebben. Wanneer je niet aan bepaalde richtlijnen voldoet zal dat een negatieve impact hebben op je organische waarde en zichtbaarheid. 

Bron: Google

Core Web Vitals

Google gaat nog meer de focus leggen op het tonen van gebruiksvriendelijke websites en pagina’s. Ze introduceren de “Core Web Vitals” – die aangevuld met de al bestaande signalen voor nog meer inzicht in de kwaliteit van de gebruikerservaring moeten gaan zorgen.

 Wat houden deze “Core Web Vitals” in? Het gaat hier om een drietal zaken.

  • De tijd die het kost om het grootste content element dat in beeld is getoond te laden. Dit moet bij voorkeur binnen 2,5 seconde gebeuren. Google noemt dit de “Largest Contentful Paint”.
  • De tijd die het kost tussen een klik (of andere interactie) en het reageren van de browser hierop. Minder dan 100 milliseconden is wat Google betreft optimaal voor deze zogeheten First Input Delay (FID). Laat je bezoeker niet wachten wanneer ze actie ondernemen.
  • Hoe “stabiel” is de content op je pagina nadat deze in beeld is voor je bezoeker. Waarschijnlijk wel herkenbaar: je wilt iets aanklikken op een website, maar terwijl je dat doet wordt er nog net iets anders ingeladen, de button verschuift en je klikt per ongeluk iets anders aan. Deze Cumulative Layout Shift wordt in de toekomst afgestraft.

Zoals gezegd zijn deze Core Web Vitals een aanvulling op de huidige signalen. Welke dat ook alweer zijn? De volgende vier.

  • Je pagina is mobielvriendelijk – dit blijft van groot belang. “Grappig” genoeg blijkt dit in de praktijk nog steeds lastig, en zien we vaak genoeg wijzigingen voorbij komen die op desktop prima functioneren, maar duidelijk niet getest zijn op mobiel.
  • Veilig browsen: geen malware, geen phishing, geen acties ondernemen die de bezoeker op het verkeerde been kunnen zetten wat betreft delen van gegevens, downloaden van bestanden en dergelijke.
  • HTTPS – je website wordt via een beveiligde verbinding aan je bezoekers geserveerd.
  • Popups en content die door Google als storend worden gezien – en dat lijkt nogal snel het geval te zijn – zorgen ook voor lager rankings.

Let op: content blijft king

Belangrijk om mee te nemen is dat de informatie die aan de bezoeker geboden wordt nog steeds het belangrijkste is. De beste informatie zal altijd hoger scoren. Echter: wanneer de informatie op een aantal pagina’s gelijk is wordt page experience veel belangrijker voor de zichtbaarheid in de zoekresultaten.

Wat moet je doen om klaar te zijn voor deze update?

  1. Content blijft het belangrijkste. Zorg dat de informatie die je aanbiedt aansluit bij de intentie en verwachting van de bezoeker. Los zijn probleem op.
  2. Check de grootte (in kb’s) van afbeeldingen, video’s en andere elementen en zorg dat je website snel reageert.
  3. Denk niet dat je na één keer alles nalopen klaar bent: ook bij toevoegen van nieuwe content blijven punt 1 en 2 belangrijk. Dit wordt nogal eens vergeten.

Er is nog genoeg tijd voordat de update wordt uitgerold, maar waarom zou je niet nu al je potentiële klant de beste ervaring op je website bieden?

Wil je meer weten over deze update? Heb je vragen over het achterhalen van de intentie van je bezoeker of over het combineren van SEO en UX bij het optimaliseren ? Neem dan contact met ons op: info@briljantegeesten.nl 

Lees eens meer blogs

Cindy Krum

Mobile only SEO

Cindy Krum (MobileMoxie): ‘Marketeers moeten vaker naar hun telefoons kijken’ Tijdens Friends of Search op 4 februari verschijnt ook Cindy…